東京舞台芸術祭実行委員会は、舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」(通称:「秋の隕石」)/英語名称:Performing Arts Festival: Autumn Meteorite 2025 Tokyo を、2025年10月1日より11月3日まで、池袋の東京芸術劇場を中心に開催することを決定しました。
アーティスティック・ディレクターは劇作家・演出家・小説家・チェルフィッチュ主宰として国内・海外で活躍する岡田利規が務めます。岡田が率いる新しいチームが手がける、あらゆる人々に対して広く開かれた国際的な舞台芸術祭となることをめざします。
国内・海外の多様な舞台芸術作品15演目(予定)の上演と、作品に紐づいた関連企画やワークショップ、アクセシビリティの拡充などを通して、同芸術祭の内容に触れ、体験できる方法を複数設定します。今、ここ、にある日本と世界の舞台芸術表現が、より身近なもの、自分と直接接続し腑に落ちるものとして捉えられるような、さまざまな現実の姿に気づき新たな視点でこの世界を捉え直すことができるような機会を創り出します。また、国内のアーティストの発掘や、若手舞台関係者の国際交流を促進する企画も実施します。
岡田利規は、その独特なテキストと身体の関係性による独自の方法論を確立し、現代社会への鋭い眼差しと併せて国内外で高く評価されています。岡田が率いる同芸術祭も、先進性や独自性、創造性そして国際性を備えたものへと発展し、より広く深く世界とつながってまいります。
The Tokyo Festival Executive Committee is pleased to announce that the Performing Arts Festival: Autumn Meteorite 2025 Tokyo (aka Autumn Meteorite) will take place from October 1 to November 3, 2025 at the Tokyo Metropolitan Theatre and other locations in Ikebukuro.
The Artistic Director will be Toshiki Okada, who is active both in Japan and overseas as a playwright, director, novelist, and leader of the theater company chelfitsch. Under a new team, led by Okada, Autumn Meteorite aims to become a truly international performing arts festival that is inclusive and open to a wider public.
The festival will present 15 (subject to change) diverse works of performing arts from Japan and abroad. It will also feature related programs, workshops, and initiatives to enhance accessibility, offering participants various ways of experiencing the festival. It will allow audiences to understand and relate more directly with performing arts from Japan and around the world that are happening here and now. It will create opportunities to become aware of different realities and reconsider our world through fresh perspectives. The festival will also serve as a platform to discover new domestic talent and promote international exchange among young professionals in the performing arts.
Toshiki Okada is highly acclaimed both domestically and internationally for his unique methodology exploring the relationship between language and the body as well as for his sharp insight into contemporary society. Under his direction, this Tokyo-based festival aspires to become a more globally connected event that is forward-thinking, original, creative, and international.
アーティスティック・ディレクター メッセージ
ここでいう「隕石」とは、比喩です。ここにないなにか。慣れ親しみのあるものとは大いに異なるなにか。そうしたものたちがここにやってきて、ここにいるわたしたちと遭遇する。あたらしい形式や思考の枠組みにふれ、いつもと違う仕方で感性や脳が刺激される。そのような〈事件〉となるものでありたいという野心を、わたしおよびチームはこの名称、舞台芸術祭「秋の隕石」に託しました。
初年度の舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」は芸術と〈現実〉との関係を強く意識してプログラムされます。なぜなら、わたしたちが生きる〈現実〉、日々直面している〈現実〉、ついつい支配的・一義的なものとして認識してしまいがちな〈現実〉ーーそのような〈現実〉を、問う・揺るがす・あらたな眼差しで捉えるということを、芸術を通して引き起こしうるから、その作用を大いに重視しているからです。
こうした姿勢でプログラミングを行うことを通して舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」は、舞台芸術が機能する文脈の変動・拡張をめざします。舞台芸術の引き起こす経験が現実の生へと還元されていく仕方、その染み渡る仕方が少しでも確かなものになることをめざします。
「隕石」たらんとするため、舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」はさまざまな地域からさまざまな問題意識、さまざまな美学的スタイルを備えたアーティストたち・演目群を十月の東京に招きますが、それだけではじゅうぶんとおもえません。舞台芸術はさまざまな意味においてコラボレーションですが、なんといっても演目と観客とのコラボレーションです。舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」は、紹介する演目たちの上演に立ち会う人びともまたさまざまであることをめざします。充実したアクセシビリティを用意します。
これが、舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」の野心です。舞台芸術祭「秋の隕石2025東京」は、〈現実〉との関係を問う・揺るがす・あらたな眼差しで捉えるための、文脈たちの宴となります。ご期待ください。
Message from the Artistic Director
In this context, meteorite is a metaphor. It represents something that does not exist here in front of us, something totally different to what we are used to. These foreign elements come here to us — us who already exist in this place — and our paths cross. We are introduced to new forms and frameworks of thinking. Our senses and minds are stimulated in unfamiliar ways. It is this ambition of ours of wanting to become such a phenomenon that my team and I have incorporated into this name, Autumn Meteorite.
The inaugural edition of Autumn Meteorite 2025 Tokyo is curated with a strong focus on the relationship between art and reality. This is because through the lens of art, we believe it is possible and important to question, destabilize, and reframe the reality that we live in, the reality that we are confronted with everyday, and the reality that we tend to recognize as being dominant and definitive.
By taking this approach, Autumn Meteorite 2025 Tokyo seeks to change and expand the context in which performing arts can operate. We aim to ensure that experiences generated through performing arts permeate and have an impact on real life.
To truly embody the role of a meteorite, the festival will invite artists and works with different perspectives and aesthetic styles from various regions. Yet, that in itself is not enough. The performing arts are in many ways a form of collaboration, especially between the performance and its audience. Another goal of Autumn Meteorite 2025 Tokyo is to ensure accessibility and welcome a diverse audience.
This is the ambition of the Performing Arts Festival: Autumn Meteorite 2025 Tokyo. It will be a vibrant celebration of different perspectives with the aim of questioning, destabilizing, and reframing our relationship with reality. We invite you to experience it.
photo: Kikuko Usuyama
演劇作家、小説家、演劇カンパニー「チェルフィッチュ」主宰。2005年『三月の5日間』で第49回岸田國士戯曲賞受賞。同作での2007年クンステン・フェスティバル・デザール(ブリュッセル)参加以降、国内外の90都市以上で新作を旺盛に上演し続けている。2015年日韓キャストによる『God Bless Baseball』、2018年ウティット・へーマムーン原作・タイキャストによる『プラータナー:憑依のポートレート』(第27回読売演劇大賞・選考委員特別賞受賞)、2023年ウィーン芸術週間委嘱作品『リビングルームのメタモルフォーシス』など、国際共同制作作品も多数。2016年以降、ドイツ語圏公立劇場のレパートリー作品の作・演出も継続的に務め、2020年『掃除機』及び2022年『ドーナ(ッ)ツ』でベルリン演劇祭に選出。2022年、『未練の幽霊と怪物 挫波/敦賀』(第72回読売文学賞・戯曲・シナリオ賞及び第25回鶴屋南北賞受賞)および歌劇『夕鶴』の演出に対して、第29回 読売演劇大賞 優秀演出家賞を受賞。
小説家としては、2007年に『わたしたちに許された特別な時間の終わり』を刊行、第2回大江健三郎賞受賞。2022年に『ブロッコリー・レボリューション』で第35回三島由紀夫賞および第64回熊日文学賞を受賞。
Toshiki Okada is a playwright, novelist, and the director of the theater company chelfitsch. In 2005, he received the 49th Kishida Kunio Drama Award for Five Days in March. In 2007, he participated in the Kunstenfestivaldesarts, held in Brussels, with his work Five Days in March. Since this debut of his work overseas, he has continued to present works not only domestically but also internationally, putting on performances in over 90 cities across Asia, Europe, North America, and South America. Okada’s work also involves many international co-productions such as God Bless Baseball in 2015 featuring a Japanese and Korean cast, Pratthana – A Portrait of Possession in 2018, which is based on a Thai novel by Uthis Haemamool featuring Thai actors and which received the 27th Yomiuri Theater Awards Selection Committee Special Prize, as well as Metamorphosis of a Living Room in 2023 commissioned by Wiener Festwochen. Since 2016, he has also consistently created and directed works in a repertory program at a renowned public theater in Germany. In 2020, his work The Vacuum Cleaner (Münchner Kammerspiele) and in 2022, Doughnuts (Thalia Theater, Hamburg) were selected as part of the Berliner Theatertreffen’s “10 Remarkable Productions.” His work Unfulfilled Ghost and Monster – ZAHA / TSURUGA won the 72nd Yomiuri Prize for Literature (Play/Scenario Award) and the 25th Tsuruya Namboku Drama Award. This play together with his opera Yuzuru received the Director Award of the 29th Yomiuri Theater Awards in 2022. As a novelist, he published The End of the Moment We Had (Shinchōsha) in 2007, which won the 2nd Kenzaburō Ōe Prize. In 2022, he received the 35th Mishima Yukio Prize and the 64th Kumanichi Literary Award for his novel Broccoli Revolution (Shinchōsha).
※プログラム詳細は 2025年7月に発表予定。
※内容は予告なく変更する場合があります。予めご了承ください。
※Full program details will be announced in July 2025.
※Please note that event details are subject to change.
舞台芸術祭「秋の隕石」では、フェスティバルにおけるコミュニケーションツールのクリエイティブディレクションを2019年結成のNEW Creators Club(NEW)が手がけます。「秋の隕石」という舞台芸術祭が、芸術のもつ一義的な〈現実〉を問う・揺るがすという作用を重視し、舞台芸術が〈現実〉に対して機能する文脈の変動・拡張をめざすことを受け、デザインの設計もその態度に応答し、打ち出していきます。
その第一歩として、まず「秋の隕石2025東京」のビジュアル・アイデンティティ(以下VI)を策定します。そしてそのVIから具体的に生み出されるロゴやキービジュアル等のフェスティバルにまつわる視覚表現およびデザインを、ひとつのかたちを持つ固定されたグラフィックではなく、そのビジュアルを体験する人(ユーザー)の誰もが、任意に形状を変えることのできるジェネレーター(生成システム)という手法で発表します。
「秋の隕石2025東京」のビジュアルデザインは、このジェネレーターを用いることで、そのメディア(媒体)や機会等によって常に変化します。この変化するVIという概念を、我々は「LIVE VI」と称し、ビジュアル面からもこの芸術祭のコンセプトを表現します。
NEW Creators Club (NEW), established in 2019, has been appointed to handle the creative direction of Autumn Meteorite with their main focus on developing a communication tool for the festival. Embracing the festival’s concept of challenging definitive perceptions of reality and of expanding the context in which performing arts can operate in the face of reality, the visual design will reflect this mission.
As the first step, NEW will establish the visual identity (VI) of Autumn Meteorite 2025 Tokyo. Based on this VI, visual expressions and designs associated with the festival will be presented in the form of logos and key visuals. These designs will not be fixed graphics, but will act as a generator—a dynamic system that can change its appearance depending on the users who experience the visuals.
By using this generator, the visual design of Autumn Meteorite 2025 Tokyo will constantly evolve, reflecting a particular occasion or medium of expression. This concept of an ever-changing VI, dubbed LIVE VI, will support the festival from a visual perspective.
「秋の隕石」という名前は思いがけないものだったが、力のある強い字面だと感じた。そのまま素直にロゴタイプを作ればビジュアルコミュニケーション上は十分だったが、VIシステム自体が、岡田氏が掲げる「隕石(ここにないなにか。慣れ親しみのあるものとは大いに異なるなにか。)」になっているべきだと考えた。そこでLive Performing Artsらしく「LIVE VI」なる概念を到来させた。「LIVE VI」とは何か。それは決まった一つの形状だけでなく、規定の動きを続けるモーションだけでもない、刻一刻と形を変えていくVIである。このVIシステムを成り立たせるため様々なセンサーやパラメーターを搭載したジェネレーターを開発した。プリセット機能によって一般的なアセット管理の感覚で使用することもできるが、出力されるデザインには必ず乱数が使われるため二度と同じものは作ることができない。僕たちはこの「隕石」を受け入れることができるだろうか。https://www.new-creators.club
The name Autumn Meteor was unexpected, but I felt it had a powerful and striking presence.
Simply creating a straightforward logotype would have been sufficient from a visual communication standpoint.
However, I believed that the visual identity (VI) system itself should embody the idea of the “meteor” as proposed by Mr. Okada—something that is not here, something profoundly different from the familiar.
With that in mind, we introduced a concept true to the nature of live performing arts: “LIVE VI.”
What is “LIVE VI”?
It is not a fixed, singular form, nor is it a set motion with predetermined movements.
Rather, it is a VI that transforms moment by moment.
To bring this VI system to life, we developed a generator equipped with various sensors and parameters.
Thanks to a preset function, it can be used in a familiar way—similar to conventional asset management—but because each output incorporates randomness, it is impossible to create the same design twice.
The question remains: Can we accept this “meteor”?https://www.new-creators.club